Tchaj-ťi-čchuan, zkráceně tchaj-ťi (taichi, taiji), je cvičení pro zdraví, umění sebeobrany a forma meditace v pohybu. Tchaj-ťi má kořeny v čínské taoistické filosofii a je výjimečně komplexním a účinným nástrojem k harmonizaci a kultivaci energie na všech úrovních našeho bytí.


Ve všech textech užíváme termín tchaj-ťi či tchaj-ťi čchüan jako českou verzi přepisu nebo taichi/tai chi (zkrácenou verzi t’ai chi ch’uan ve Wade-Gilesově přepisu). Dlouhodobě spolupracujeme se zahraničními lektory, jezdí k nám studenti ze zahraničí a přepis do češtiny se nám ne vždy podaří rozlišovat. Za tuto nepořádnost se lingvistickým pečlivcům omlouváme. Někdy také používáme termín taiji/tai ji (zkrácená verze tài jí quán v Pinyin přepisu).

Pohyby při cvičení jsou pomalé, tělo uvolněné. Pomalé pohyby dávají našemu vědomí čas vnímat strukturu a pocity těla, umožňují postupně vylepšovat tělesnou pozici do přímosti a vnitřní souhry. Mysl se při cvičení vyladí do stavu klidu a otevřené vnímavosti. Uvolněné spočinutí v přítomnosti je uzdravující samo o sobě - pro naši mysl, pro emoce i pro tělo, které může optimálně využít své samoozdravné procesy.
.
KOMU JE CVIČENÍ URČENO? Taichi může být nápomocné v jakémkoli věku, kurzy jsou otevřené bez limitace věku a fyzické kondice. Ke cvičení taichi nepotřebujete žádné pomůcky ani specifický prostor. Cvičení je vhodné pro každého, více si ho užijí ti z vás, kdo mají rádi poklidnější ladění a pomalý dech. Protáhnout, prodýchat, otevřít, zprůchodnit, dovolit si zpomalit a spočinout, vrátit se do klidu - to je záměr cvičení.
.
CO CVIČÍME? Cvičíme čchi kung (Osm kusů brokátu a další), 7 relaxačních cvičení, sestavu Yang 37 forem, sestavu s mečem 108 forem a push hands, párová cvičení. /více/ Praktikujeme cvičení co nejvěrnější principům uvedeným v původních textech taichi klasiků.
.
CO VÁM CVIĆENÍ PŘINESE? Cvičení taichi zlepšuje krevní oběh, vyrovnává krevní tlak, napomáhá toku lymfy, energeticky podporuje dobrou funkci vnitřních orgánů těla, vylepšuje tělesnou pozici, snižuje napětí ve svalech a v nervovém systému. Ve vyšším věku taichi napomáhá udržování rovnováhy a zlepšuje stav kloubů. V rovině psychické a emocionální cvičení napomáhá se všemi tématy týkajícími se bytí v přítomnosti, rovnováhy, vnímavosti, přiměřeného reagování a vědomí sebe sama. Majíc původ v taoismu jeho základní ideou je přirozenost.
.
Podle své inklinace můžete po zvládnutí základů rozvíjet svou praxi více zdravotním, sebeobranně bojovým nebo meditativním způsobem. Jděte cestou, která Vám přináší radost a uspokojení.
.
Když byl jednou profesor Cheng Man-ch'ing dotázán, "Jaký je nejdůležitější důvod pro cvičení tchaj-ťi-čchuan?" odpověděl: "To, že až konečně dojdeš k bodu, kdy začneš chápat, o čem život je, budeš mít dost sil a zdraví, aby sis ho mohl užít."
.
Cvičení naší školy vycházejí z tradice stylu yang, jak jej vyučoval zřejmě nejslavnější nositel této tradice - Yang Cheng-fu. Jeho žák Cheng Man-ch'ing odešel v r. 1949 po převzetí moci komunisty z Číny na Taiwain a zbytek svého života strávil cestováním mezi Amerikou a Taiwanem. Cheng Man-ch'ingovi žáci tedy povětšinou nežijí v Číně, naše cvičení pochází z linie Cheng Man-ch'ingova žáka, mistra Huanga Sheng Shyana, který založil taiji školy na Taiwanu a v Malajsii. Jeho poslední osobního žák, Wee Kee-Jin, který žije na Novém Zélandu, byl učitelem Paula Renalla, zakladatele školy The Taiji School, international centre for applied taiji principles. V posledních letech čerpáme z Taiwanské školy mistra Jenga, prvního žáka mistra Huanga, který dnes ve svých devadesáti letech stále vede praxi v Peace parku v Taipei.

 

         
         
Na cvičení jste vítáni všichni, kdo máte zájem a chuť zklidňovat svou mysl, prospět svému zdraví, kdo máte trpělivost či vůli objevovat kouzlo tohoto krásného umění. Pro cvičení nepotřebujete žádnou startovní čáru co do fyzičky. Každý postupuje svým tempem. Dělá-li vám radost uvolňovat tělo i mysl, hledat uvolněný, svobodný dech a přirozenost vlastních pocitů, možná v tomto druhu pohybu a cvičení najdete, co hledáte. Věřím, že kdo začne kouzlo taiji objevovat, bude mít důvod k úsměvu.
Každopádně hýbat se je fajn, a to jakkoli :-)
.
Taiji, taijiquan, tai-chi, tchaj-ťi, tchaj-ťi-čchüan jsou všechno možné přepisy téhož názvu závislé na druhu transkripce (Wade-Gilesova nebo pinyin) či překladu.